top of page

העתיד של עולם המשפט - הסדרת קהילות מבוזרות

עודכן: 4 בספט׳ 2022

BDR & DeGov (Decentralized Governance and Blockchain Dispute Resolution)


פרופ' קולין רול מארה"ב פיתח מערכת טכנולוגית שפותרת סיכסוכים. החברה שלו "מודריה" הקימה לאיביי ופייפאל מערכת מקוונת ליישוב סכסוכים (ODR - Online Dispute Resolution) שכבר ב 2009, פתרה עשרות מיליוני סכסוכים בשנה, ללא מעורבות יד אדם. בעקבות הצלחתה, נרכשה חברת מודריה, על ידי "טיילר", חברת ענק המפתחת מערכות מחשב לבתי המשפט המסורתיים, אלא שמשום מה, מאז לא היו התפתחויות דרמטיות בתחום זה. סיפור זה מדגים אחת מדילמות היסוד של עולם המשפט: האם לאמץ טכנולוגיות שינגישו את מנגנוני האכיפה והצדק לקהל הרחב במחיר של פגיעה בבעלי העניין בעולם המשפט.

ישנם כיום בעולם הרבה כלים טכנולוגים לניסוח ההסכמות, מעת שהלקוח הגיע אליהן, אבל אין כלים טכנולוגיים בולטים לניהול מו"מ לקראת חתימת הסכם. ישנם כלים טכנולוגיים רבים שמאפשרים לנהל הליכים משפטיים ביעילות רבה יותר (יותר סכסוכים בפחות זמן) אבל יש מעט כלים טכנולוגים שנועדו לסייע באופן פרואקטיבי בפתרון מחלוקות ויישוב סכסוכים.

האינטרס של בעלי העניין בעולם המשפט לנהל סכסוכים ארוכים ויקרים, ברור. אבל, ככל שההליך המשפטי יקר יותר כך נגישות הציבור לצדק נפגעת. גם אם קיימת דרך טכנולוגית כלשהי להנגיש את מערכת המשפט לציבור, היא חסומה כרגע במחסום האינטרסים. החסכון של בעלי הדין הוא ההפסד של בעלי העניין בעולם המשפט. למעשה, ייתכן, שמחסום זה חוסם שינוי כלכלי-חברתי רחב הרבה יותר.

בעולם משפטי ללא אינטרסים, סביר להניח שמשאבים רבים היו מושקעים בהקמת מערכות טכנולוגיות לגיבוש הסכמות, שיאפשרו לציבור לשתף פעולה בביטחון, בשוויון ובהגינות. למעשה, יש כבר מערכת כזאת. הבלוקצ'יין. ולא רק רשת דו מימדית של חומרה ויישום כמו ביטקוין. ויטליק בוטרין, קנדי ממוצא רוסי, המציא ב-2016, כשהיה בן 19, את האת'ריום - רשת בלוקציין מתוחכמת תלת מימדית (חומרה, שפה ואפליקציות) שמאפשרת לחבר את העולם הטכנולוגי המבוזר לכלכלת המציאות הריאלית, למשל, בעולם השירותים הפיננסים (DeFi - Decentralized Finance) ובעולם הנכסים הדיגיטלים (NFT - Non Fungible Tokens).

התקווה הגדולה של רשת האת'ריום הוא ה- DAO - Decentralized Autonomous Organization, האמ"א (ארגון מבוזר אוטונומי) של כל הארגונים, המאפשר לכל קבוצה או קהילה, לגייס משאבים ולקדם מטרות משותפות בעולם האמיתי ללא מנהיג או גוף מנהל. הרעיון שניתן לייצר את הרצון הקולקטיבי של קהילות ולפעול לפיו בלי תיווך ומבלי חשיפה לבעיית הנציג (principal-agent problem) מלהיב מיליונים ברחבי העולם.

אבל לאחר שאחד האמ"א הראשונים הצליח לגייס 150 מליון דולר, הוא הפך למטרה להאקרים, וב-2017 הוא ספג התקפה, שרוקנה את קופתו ב-70 מליון דולר. חברי האמ"א ערכו הצבעת חרום והחזירו את רישומי המטבע למועד שלפני ההתקפה כך שלא נגרם נזק. למעשה עד השבוע ניתן היה לחשוב שההתקפה מ-2017 רק הוכיחה את עמידותו של האמ"א מפני התקפות זדוניות. אלא שביום 11/8/2021 אתר הבלוקצ'יין פולי נטוורק (Poly Network) הודיע, שהאקרים ניצלו פרצה במערכת וגנבו אלפי מטבעות דיגיטליים, בשווי כולל של כ 600 מליון דולר. גניבת הקריפטו הגדולה ביותר עד היום.

כמה ימים לאחר מכן, ביום 16/8/2021 פרסם ויטליק בוטרין פוסט אזהרה לחברי קהילת הקריפטו, לפיה החברות באמ"א אינה בטוחה, עד שלא ייקבעו הסדרי ממשל מבוזרים (DeGov – Decentralized Governance) שיסדירו כשלים מבפנים ותקיפות מבחוץ. הסכנה המרכזית אותה מתאר בוטרין היא השפעתו הרעה של הכסף על הקהילה המבוזרת.

לטענת בוטרין, עולם הקריפטו זקוק למערכות DeGov, דהיינו, הסדרי ממשל תאגידי מבוזר, שיסדירו את מערכות היחסים בין החברים באמ"א במקרה של כשלים והתקפות. למעשה, DeGov היא מילה אחרת ליישוב מחלוקות מקוון - ODR. הסדרים מקוונים ליישוב מחלוקות וסכסוכים, שיאפשרו לכלים המבוזרים להתחסן ולהתגונן מפני מתקפות בעלי ההון המרושעות מבית ומחוץ. פרופ' ארנה רבינוביץ-עיני מומחית עולמית ל-ODR הגיעה למסקנה כזאת במאמר שפרסמה עוד ב-2019.

כבר היום ישנם מספר חברות בעולם המייצרות מערכות DeGov ו-ODR לארגונים מבוזרים, למשל חברת קלרוס, ו-אראגון. חברות אלה יהפכו את הארגונים המבוזרים נגישים ובטוחים לשימוש הציבור. ברגע שהציבור ירגיש בטוח לקיים פעילות קהילתית ועסקית במערכות מבוזרות, לא תהיה עוד מניעה שהן יהפכו להיות התשתית הטכנולוגית של עולם המשפט ומרגע זה ואילך תסלל הדרך להמהפיכה המבוזרת, שתשנה את פני הכלכלה והחברה.

אפשר לסכם ולומר שבימים אלה נתפר שטיח של בלוקצ'יין על רצפת הייצור של המבנה החברתי והכלכלי בעולם, וכאשר הטכנולוגיה המשפטית תצליח לחזק את תפריו, הוא עשוי לייצר את הרצון הקולקטיבי האמיתי שימשוך את אותו שטיח, מתחת רגליהם של הנציגים שמנהלים אותו כיום.


גל גורודיסקי, עורך-דין, כלכלן ומגשר. מומחה בדיני עבודה ופנסיה, עוסק למעלה מ-25 שנה במשפט העבודה האישי והקיבוצי. בעלים של חברת מתאגדים ישיר חברה לארגון בע"מ ומייסד של המודל הבינארי לפתרון דילמות, מחלוקות וגיבוש הרצון הקולקטיבי. מייסד ובעלים של חברת דיספיוטק בע"מ המפתחת טכנולוגיה ליישוב מחלוקות מקוון על יסוד מודל הפתרון הבינארי.


10 צפיות0 תגובות
bottom of page