top of page

קיצור תולדות מודל הפתרון הבינארי

עודכן: 24 ביוני 2023


קיצור תולדות הפתרון הבינארי (נכון לעכשיו)

המסע לגילוי הרצון הקולקטיבי, פברואר 2022
המסע שלי לגילוי הרצון הקולקטיבי, החל במהלך פריצת הדרך של תחום התביעות הייצוגיות בבתי הדין לעבודה שאיפשרה, כבר בשנת 2013, נקודת מבט מיוחדת על עולם יחסי העבודה בישראל, ממנה נצפו שתי תופעות מאכזבות ומטרידות:
התופעה הראשונה: מחקר אמפירי של פסקי דין בבתי הדין לעבודה. שפורסם ביולי 2017 בכתבה שער בגלובס, ובכתבת המשך, והוצג באתר האינטרנט בכתובת www.verdictstat.co.il מציג באופן גרפי את הסטטיסטיקה של המחקר שנמשך שנים אחדות, ומוכיח שבכ- 4500 פסקי הדין בשנים 2014-2020, ניכרת נטיה לטובת מעסיקים שהולכת וגוברת במהלך השנים. הסטטיסטיקה של פסקי הדין מוכיחה שהגנת המשפט על החלשים, נחלשת. זה היה הסימן הראשון לפער בין תמונת המציאות, לתוצר היח"צ של המעסיקים כפי שהצטייר בתקשורת.
התופעה השניה: האינטרס של העובדים אינו מיוצג היטב על ידי נציגיהם בארגון העובדים. היכרות אינטימית עם ההסתדרות הכללית והתנגדותה לתביעות ייצוגיות נגד מעסיקים, היה סימן ראשון לקיומו של רצון קולקטיבי אחר. הרצון הקולקטיבי האמיתי, שאינו רצון הנציג (ארגון העובדים).
את הלהט לפריצות דרך וחדשנות גיליתי, כנראה, עוד בשירות הצבאי בסיירת מטכ"ל. ובמהלך שירות הקבע כרס"ן במרכז ההתראה של אמ"ן מחקר, יזמתי ואפיינתי את מערכת ניתוב המידע האוטומטית הראשונה באמ"ן, חרף התנגדות עזה של קצינים שהתנגדו לטיפול ממוחשב בחומר רגיש.
לאחר למעלה מ-20 שנה של קריירה בליטיגציה משפטית מורכבת, התיסכול מהתקלות בעולם המשפט, הוציא אותי, בשנת 2017, למסע בן כ-3 שנים, במהלכו הקדשתי זמן רב למציאת חלופות לשיטה הקיימת לטיפול בסכסוכים. במרץ 2020 סיכמתי את תהליך עיצובו של מודל הפתרון הבינארי ועקרונותיו במאמר והדגמתי את במצגת את האלגוריתם של מודל הפתרון הבינארי ליישוב מחלוקות מקוון. בסמוך לאחר מכן, עדכנתי את המאמר כך שיציג את היישומים האפשריים של המודל הבינארי לפתרון דילמות, יישוב מחלוקות וגיבוש רצון קולקטיבי. כולל תובנות פסיכולוגיות התומכות במודל, שגובשו עם ד"ר גל הרפז, פסיכולוגית חברתית, ואשתי לשעבר.
התראיינתי לבלוג אמריקאי בנושא טכנולוגיה משפטית, הצגתי את המאמר במצגת בכנס של מנהלי משאבי אנוש במרכז הירידים בתל אביב, בפני גורמים מרכזיים בקהילת ה-ODR בעולם, וגם בכנס בינלאומי מקוון בנושא ODR של ה- ABA - לשכת עורכי הדין האמריקאית (באנגלית). היישומים המקוונים של מודל הפתרון הבינארי הוטמעו באתר האינטרנט www.disputec.com. שפותח בהובלת נור דאוד, שותפי בחברת דיספיוטק בע"מ, חברת בת של חברת מתאגדים ישיר - חברה לארגון בע"מ., שהוקמה עוד ביולי 2016 במטרה לתמוך בהתאגדות עצמאית. בבלוג של מתאגדים, ובדף הפייסבוק של דיספיוטק. תמצאו מידע וקישורים ברוח הסיסמא שאימצנו לדיספיוטק "זאת לא רק טכנולוגיה, זאת אידיאולוגיה".
מודל הפתרון הבינארי, מניח שאם נצליח לקיים תקשורת מובנית מראש, בתבנית בה כל הצדדים רשאים להציע הצעות תמציתיות ולהצביע רק "כן" או "לא", ניהולה של תקשורת מסוג זה, במצבי דחק כמו סכסוך אישי או קהילתי, תביא לפתרון המתאים ביותר למשתתפים בשיח, בדרך המהירה והזולה. המודל הוצג גם בתוכנית ברדיו החברתי עם ד"ר גל הרפז, שקיבלה חשיפה בטלוויזיה. השימוש של מודל הפתרון הבינארי לפתרון דילמות הוצג בסרטון מדיטציה ראציונאלית.
בסמוך לאחר גיבושו, הצגתי את מודל הפתרון הבינארי והיישום המקוון שלו בפני הנהלת בתי המשפט. לאחר תהליך של כשנה אישר מנהל בתי המשפט להעביר את הנושא לעיון השופטים, אבל באוקטובר 2019 קיבלנו תשובה שהשופטים מסרבים לנסותו בטענה שיש לגבש מדיניות סדורה בעניין. בנתיים, למרות שהדין מחייב להוכיח נסיון ליישוב הסכסוך כתנאי לניהול תביעה אזרחית לא קודמו פתרונות טכנולוגים ליישוב הסכסוך.
הנסיון לקדם יישומים טכנולוגים של מודל הפתרון הבינארי לגיבוש הרצון הקולקטיבי בקהילות, חשף בפני את ה-DAO ואת הדרך לשם תיארתי במצגת לעורכי הדין של "פרטנרס" ובמאמר בנושא טכנולוגיה משפטית. בשלב זה כבר הבנתי: שה-DAO עשוי להיות תשתית העתידית של כל הארגונים, וכתבתי הסבר אודות הקמת ארגון מבוזר. ומצגת המציגה הקמת ארגון מבוזר באמצעות דיספיוטק
באוגוסט 2021 תרגמתי את המאמר של ויטליק בוטרין אודות DeGov,. לעברית ומסקנתו זהה למסקנתה של פרופ' ארנה רבינוביץ' עיני במאמר שפורסם שנתיים קודם לכן עם פרופ' איתן קאץ': כל DAO צריך ODR, בייחוד בתחילת דרכו. הרעיון ש- ODR בשפת הבלוקצ'יין הוא DeGov, בא לידי ביטוי ב-דוגמא להקמת אמ"א (ארגון מבוזר אוטונומי), שניסיתי בספטמבר 2021, שיהווה קהילת ממשל ל-DAO.
במשך השנים בהם למדתי ותרגלתי את המודל, הוא שיפר את דרך קבלת ההחלטות שלי, ושיפר את מערכות היחסים שלי עם עצמי, עם הילדים, ועם החברים. באוקטובר 2021 הסכמתי לשמש כמנהל פרוייקט הנוער של ישראל בכדוריד, אהבתי הישנה, חודשיים של מחנה אימונים סגור בפורטוגל, במטרה להוכיח את יעילותו של המודל בקבלת החלטות בסביבת מציאות אינטנסיבית, ולהוכיח את קיומו של הרצון הקולקטיבי והשפעתו הטובה על הנבחרת. ההצלחה של המודל הבינארי בספורט היתה מעבר לכל הציפיות והתוצאות היו מרגשות.
כשחזרתי, החלטתי ליישם את מודל הפתרון הבינארי בהקמה של ארגון עובדים מבוזר (גירסה באנגלית, תקנון האמ"א) כדי להציג את הרצון הקולקטיבי של העובדים, בהופעת בכורה בעולם האמיתי של יחסי העבודה בישראל. אני נמצא בקשר עם גורמים מרכזיים בתעשיית הבלוקצ'יין, ואני מאמין שארגונים מבוזרים אוטונומיים הם עתיד החברה, הכלכלה והמשפט. במרץ 2023 הצגתי את הפתרון הבינארי במהלך כנס ODR2023 בבנגלור בהודו.
ביוני 2023 התחלתי להקליט את הפודקאסט של הפתרון הבינארי.
זאת לא רק טכנולוגיה, זאת אידיאולוגיה.

לפתרון דילמות, יישוב מחלוקות, הקמת אמ"א (DAO), וגילוי הרצון הקולקטיבי שלכם: www.disputec.com
להצטרפות לקהילת ממשל של אמ"א: gal@disputec.com


147 צפיות0 תגובות
bottom of page